Forløb: Staveforløb: To strategier til at stave og afkode verber i infinitiv og præsens i sætninger

Lektionens overordnede delmål:

  • At opnå sikker viden om en bøjningsendelses lyd, nemlig ’-e’ (schwa) på verber i infinitiv/navnemåde

At opnå kompetence i at afkode schwa på verber i infinitiv/navnemåde

Opgaver i dette forløb:

  • Staveforløb: To strategier til at stave og afkode verber i infinitiv og præsens i sætninger
     
  • To strategier til at afkode og stave verber i præsens og infinitiv i sætninger

    At mestre stave- og afkodningsstrategier til verber i præsens og infinitiv. Materialet fokuserer på to huskekroge: Lyd og neksus (S + V).

    Lyd: At opnå opmærksomhed på lyden af to verbale bøjningsendelser, nemlig schwa og “-er” (udlyd). Sikker genkendelse af de to bøjningsendelses form og “lyd” skal kunne bruges som strategi, nemlig som lytte-, stave- og afkodnings-huskekrog. Dette arbejde er forforståelse til lektion 4-8 og gøres i lektion 1-3.

    Neksus (S+V): At opnå strategier til at afkode og stave verber i præsenssætninger i hverdagstekster. Sikker viden om neksus i præsens skal kunne bruges som syntaksstrategi, nemlig som afkodnings- og stave-huskekrog. Dette arbejde er hovedformålet med materialet og gøres i lektion 4-8.

    Styrke korrekt stavning og afkodning af verber i præsens og infinitiv i sætninger.

    1. At opnå viden om to bøjningsendelsers lyd (-e og -er)
    2. Sikker afkodning af schwa i oplæsning
    3. Sikker afkodning af “-er” i oplæsning
    4. Sikker stavning af de to bøjningsendelser (ordniveau)
    5. At opnå viden om, hvornår man bruger præsens i neksus (i hele dette materiale henviser neksus eksplicit til forbindelsen mellem S og V i sætninger)
    6. At opnå viden om, hvornår man bruger modalverbum (præsens) sammen med infinitiv i neksus
    7. Sikker stavning og afkodning
     
< Tilbage til søgeresultat Ny søgning