Forløb: Navneord med r-udfordringer

Det overordnede formål er at styrke deltagernes stavefærdigheder i arbejdsrelateret skrivning. Staveproblemer i relation til r-påvirkning ved flertalsendelser for navneord, der ender på er, r, rd eller re i stammen, er hyppigt forekommende hos voksne ordblinde. Forløbet identificerer fire typer af navneord med r-udfordringer, hvor der er et godt sted at sætte ind med undervisning. Dels fordi det er et let afgrænseligt område, dels fordi det retter sig mod frekvente ord, deltagerne kan have brug for at stave, men som ofte giver vanskeligheder. Det viser sig både ved flertalsbøjninger i såvel ubestemt og bestemt form i hyppigt forekommende ord, som fx lærere, direktører, varer og ture.

Formålet er således også at vise, at grammatisk opmærksomhed kan give redskaber til at overkomme disse staveudfordringer.

Dette forløb bygger konkret videre på forløbet Agentafledninger med –er, der også kan tilgås på Ordblindematerialer.dk.

  • Morfologi
  • Morfologisk opmærksomhed
  • Ordspecifikke stavemåder

Opgaver i dette forløb:

< Tilbage til søgeresultat Ny søgning