Forløb: Agent-afledning med -er (nomina agentis).

Det overordnede formål er at styrke deltagernes stave- og skrivefærdigheder i arbejdsrelateret skrivning. Staveproblemer i relation til r-påvirkning ved flertalsendelser for navneord er en meget hyppigt forekommende udfordring for voksne ordblinde, og nomina agentis-afledningerne er et godt sted at sætte ind med specifikke undervisningstilgang, da det er et let afgrænseligt område, og da det retter sig mod ret frekvente ord, som ofte giver vanskeligheder, fx ved flertalsbøjningerne for et navneord som “lærer”.

Formålet er således også at vise at grammatikken kan give redskaber i forhold til staveudfordringer. Og i forhold til arbejdsrelateret stavning/skrivning er specifik undervisning i stavning af professionsbetegnelserne et godt sted at starte, og så fordi det kan være et fundament for det videre arbejde med r-problemer ved navneordenes flertalsbøjning, se mere nedenfor under “Forslag til videre progression”.

Endelig medvirker forløbet til øget sproglig opmærksomhed i forbindelse med orddannelse, som kan bruges i øvrigt læse-, stave- og skriverelaterede sammenhænge.

  • Morfologi

Opgaver i dette forløb:

  • Agent-afledning med -er (nomina agentis)

    Det overordnede formål er at styrke deltagernes stave- og skrivefærdigheder i arbejdsrelateret skrivning. Staveproblemer i relation til r-påvirkning ved flertalsendelser for navneord er en meget hyppigt forekommende udfordring for voksne ordblinde, og nomina agentis-afledningerne er et godt sted at sætte ind med specifikke undervisningstilgang, da det er et let afgrænseligt område, og da det retter sig mod ret frekvente ord, som ofte giver vanskeligheder, fx ved flertalsbøjningerne for et navneord som “lærer”.

    Formålet er således også at vise at grammatikken kan give redskaber i forhold til staveudfordringer. Og i forhold til arbejdsrelateret stavning/skrivning er specifik undervisning i stavning af professionsbetegnelserne et godt sted at starte, og så fordi det kan være et fundament for det videre arbejde med r-problemer ved navneordenes flertalsbøjning, se mere nedenfor under “Forslag til videre progression”.

    Endelig medvirker forløbet til øget sproglig opmærksomhed i forbindelse med orddannelse, som kan bruges i øvrigt læse-, stave- og skriverelaterede sammenhænge.

     
< Tilbage til søgeresultat Ny søgning